Brev:
Manglende rytme for søvn og mad
10. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Manglende rytme for søvn og mad
Hej Helen.
Min søn startede på grød/mos, da han var lidt over 5 måneder. Indtil da har han haft en vidunderlig søvnrytme med en halv time om formiddagen, tre timers middagslur og en halv til hel time eftermiddagslur. Men da han startede på grød, stoppede denne rytme. Han har den sidste måneds tid absolut ingen rytme haft.
Han vågner mellem 7-8.30, hvorefter jeg ammer ham. Så leger vi en times tid, og så tager han sig en lur som kan strække sig fra en halv time til to timer. Derefter får han lidt grød m. frugt. Inden middagsluren ammer jeg ham. Middagsluren tager han helt afhængig af, hvornår han er vågnet om morgenen men den varer typisk kun en time til halvanden. Når han vågner ammer jeg ham. Han sover så igen en halv times tid (nogle gange mere) ved en 17-17.30 tiden. Derefter får han grøntsagsmos og jeg ammer efterfølgende. Vi lægger ham kl. 20 (jeg ammer lige inden han bliver lagt ind i sin seng).
Selvom vi hygger med ham i vores seng (her er han super glad), inden han skal ind i sin egen, er han desværre meget ked af det, når han skal sove. Han virker ikke utryg men derimod ked af, at dagen skal slutte. Det skal lige siges, at han i løbet af dagen er utrolig glad og nysgerrig. Det tager os op til en time at få ham til at sove, og det er efterhånden ved at være lidt hårdt for både ham og min mand og jeg. Vi går ind til ham og nusser ham - hvis han er rigtig ked af det, tager jeg ham op og går lidt med ham. Jeg ammer max. 2 gange i løbet af natten, typisk kl. 23 og 04. Nogle gange ammer jeg først kl. 04.
Mine spørgsmål er:
- Hvordan får jeg ham i en mere fast soverytme, så jeg har nogle ca. tidspunkter for, hvornår han skal sove?
- Skal jeg udvide menuen nu samt antallet af måltider?
- Hvad med den sene eftermiddagslur - er det grunden til, at han ikke vil sove (her tænker jeg, at han måske slet ikke er træt, når vi lægger ham)?
Hilsen mor